- og hvorfor det er den vigtigste funktion, som du kan tilføje dit website

Websites vil uundgåeligt have vidt forskellige behov, og vil derfor kræve vidt forskellige funktioner, der skal tilføjes for at websites er en succes. For eksempel kan et website hvis fokus er dets webshop og salg af produkter, have brug for  lagerstyringfunktionener og et system der sikrer, at varerne til salg i webshoppen rent faktisk er til rådighed og på lager. Dette vil være  altafgørende for succesen af et sådant website, men denne funktion ikke ville have nogen værdi hvis den var koblet op på et website til et revisionsfirma uden salg af fysiske produkter online.

Uanset forskellige websites behov er der dog én funktion, der er afgørende for alle websites' succes, og det er mobiloptimering og Responsive Design.

Responsive webdesign gør det muigt for et website's layout at ændre sig ift. skærmstørrelsen der bliver brugt til at se websitet. En bred skærm har plads til et layout med flere kolonner af indhold, mens en lille skærm bedre vil kunne præsenteres det samme indhold i en enkelt kolonne med tekst og links, der er tilpasset i størrelse, til lettere at kunne blive læst og brugt på den mindre skærm.

Så hvorfor er Responsive Design den vigtigste funktion, som du kan tilføje dit website? Her er de 3 vigtigste grunde:

1. Hver enkelt bruger har oftest flere forskellige skærmstørrelser

Websites bliver besøgt af en række forskellige enheder og skærmstørrelser, men de samme kunder vender også tilbage til websites på forskellige tidspunkter på forskellige enheder. Det betyder, at for at give kunderne den bedste oplevelse, skal vores websites fungere optimalt uanset hvilken enhed de kunne tænkes at blve set fra. For at sikre sammenhæng i de oplysninger og funktioner, de søger, skal det samme indhold kunden har adgang til på én given enhed, også være til stede, når kunden vender tilbage på andre enheder.

Hvis en kunde besøger dit website, og søger nogle oplysninger eller en bestemt funktion, og de vender tilbage senere på en anden enhed, men ikke kan finde den samme information (fordi det er svært at finde eller ikke tilgængeligt fra feks. en mobilenhed), så er der meget stor sandsynlighed for, at denne kunde vil forlade dit websted og finde et andet at gøre forretning. Ved at afstemme oplysninger og funktioner på tværs af alle enheder, med et layout og en brugeroplevelse der passer til hver enkelt skærmstørrelse, gør du dit bedste for at holde fast på dine kunder.

2. Forbedrede rankings i søgemaskineresultater

Google har længe anbefalet at bruge Responsive Design til at understøtte forskellige enheder og skærmstørrelser, men de tog denne anbefaling et skridt videre sidste år, da de begyndte at tilføje et 'Mobivenligt' tag til websteder, der brugte Responsive Design.

Mens denne betegnelse var god at have, sagde Google dengang, at de forestillede sig at bruge mobilvenlighed som et rangeringskriterie i fremtiden. Og sådan blev det. Siden d. 21 april 2015 har Google rangeret mobilvenlige websites højere end websites uden mobilvenlighed.

3. Fremtidig skalerbarhed

En af de bedste ting ved et responsive website er, at denne tilgang giver dig den bedste mulighed for at kunne understøtte nye enheder og skærme i fremtiden. Responsive sites er flydende, de skalerer op eller ned efter behov, hvilket betyder, at når nye enheder rammer markedet med nye skærmstørrelser, vil responsive websites allerede være forberedt på at opfylde disse nye enheders skærmbehov.

Så afsluttende man kan sige, at et hvert website uanset målgruppe eller formål, vil drage fordel af et design, der fungerer godt på tværs af forskellige skærmstørrelser og på forskellige enheder. Det er hvad Responsive Design kan.